قدیمی جات

اطلاعات و تصاویر اشیاء باستانی و مکان ها، اشخاص و آثار ایران باستان

قدیمی جات

اطلاعات و تصاویر اشیاء باستانی و مکان ها، اشخاص و آثار ایران باستان

لینک کانال تلگرام قدیم ندیمی: @ghadimNadimi

قدیمی جات

کانال تلگرام: @ghadimNadimi

فروشگاه آنلاین:
ghadimijat.esam.ir

#مکان m118

رباط لاری

در تربت حیدریه، ضلع جنوبی میدان رباط، خیابان روح بخش قرار دارد که توسط حاج محمدرضا لاری در سال 1269 شمسی ساخته شده است.

ادرس این تصویر در کانال ما:https://telegram.me/ghadimnadimi/621

رباط لاری

مقبره حاج محمدرضا لاری که از تجار معتبر شهر بوده در نزدیکی رباط و در یکی از بازارچه‌ها باقی است. پس از درگذشت او حاج امین التجار از این رباط نگهداری و استفاده می‌کرده است و تولیت آن نیز با خانواده امین التجار است و اکنون اداره اوقاف، بیوتات رباط را بعنوان انبار کالاهای تجارتی به کسبه و اداره قند و شکر به اجاره داده است. رباط در نوعی از خود وسعتی داشته و بخصوص فضای جلوی رباط که اینک به بازارچه‌های شلوغ تبدیل شده است جزئی از رباط و از متعلقات آن به حساب می‌آمده است.


رباط حاج محمدرضا لاری به ابعاد 64*60 متر دارای 24 غرفه تابستانی است که مشرف به حیاط رباط می‌باشد و هر کدام از این غرفه‌ها به نوبه خود اطاقی کوچک در پشت سر خود دارد که استفاده زمستانی داشته و دارد. در قسمت عقبه تمام غرفه‌ها نیز اصطبل‌های اختصاصی به هر غرفه وجود دارد.شیوه معماری رباط که شامل قسمت تابستانی، زمستانی با اصطبل‌های اختصاصی و وجود چهار انبار بزرگ در چهار گوشه رباط می‌باشد دلالت بر تدبیر و معماری اصولی بانی و سازندگان آن دارد که پس از گذشت 110 سال هنوز مستحکم و قابل استفاده تجار محل است و حوادث طبیعی و غیر طبیعی نتوانسته است در طول این مدت خللی به آن برساند.


همانطور که ذکر شد مقبره حاج محمدرضا لاری در غرفه‌ای واقع در بازارچه جنب رباط قرار دارد که از محل درآمدهای رباط بازسازی شده ‌است و بر روی قبر، سنگ نوشته است.


پایان فوتر بلاگ -->